"More bang for the buck..."
(extra opdracht NLT module Sound Design Hoofdstuk 4)
Mocht je je willen gaan verdiepen in de theorie van de signaalverwerking dan is de inleiding van Ken Steiglitz een goed startpunt (tenminste, als je wat ervaring hebt met complexe getallen). Zijn boek heet A Digital Signal Processing Primer with Applications to Digital Audio and Computer Music.
In het slothoofdstuk vergelijkt hij feedforward- en feedback-filters die in Sound Design H4 worden besproken. Daarover zegt hij:
"Generally speaking, feedback-filters give you more 'bang for the buck' (waar voor je geld) than feedforward filters."
Wat hij daar precies mee bedoelt, ontdek je in deze opdracht.
- Open Weerbericht.wav. Filter S1 met het systeem y[n] = 0,02 x[n] + 0,98 x[n-1] en zet de output op S2.
- Filter S1 met het systeem y[n] = 0,02 x[n] + 0,98 y[n-1] en zet de output op S3.
- Welk systeem is feedforward en welk feedback?
- Ga naar het scoop / spectrum-venster. Vergelijk S2 en S3. Activeer Max. Welk van de twee lijkt het meest op het origineel van spoor S1? Wat is het verschil in de spectra van S2 en S3?
- Welk van beiden heeft het meest dramatische effect op de klank en daarmee de sterkste filterwerking?
- Als de systemen van a en b de bedoeling hebben om de klank zo dof mogelijk te maken, welke is dan het meest succesvol?
- Verklaar nu het citaat van Steiglitz.