- Als je in het centrum van het Waterlabyrint (H1.1 voorbeeld 1) in je handen klapt, ontstaan reflecties (echo's) tegen de (verticale) randen van de muurtjes. Ga aan de hand van de foto na hoeveel dat er zijn. Declareer in het Commando-venster een variabele met de naam Aantal_reflecties en sla daarin het aantal reflecties op.
- Maak een schatting van de afstand tussen twee reflecterende randen.
- Als je ervan uitgaat dat de geluidssnelheid 340 m per seconde is, hoe groot is dan het tijdsverschil, uitgedrukt in Ts (zie H3.2), tussen de handklap en het moment waarop je de reflectie tegen het dichtst bijzijnde muurtje hoort? Definieer een variabele EersteReflectie. Hierin sla je het gevonden tijdsverschil op.
- Maak een lijstje van de reflectietijden, uitgedrukt in Ts, van alle muurtjes. Ga ervan uit dat de onderlinge afstanden tussen de muurtjes gelijk zijn.
- Schrijf een formule neer waarin de reflectietijden Tk van de muurtjes wordt beschreven als een discrete (zie H3.2) functie van het nummer k van de muurtjes, dus: Tk = ....
- Open Weerbericht.wav in WaveWizard.
Declareer in het Commando-venster een variabele SignaalLengte. Hierin sla je op: de duur, uitgedrukt in Ts, van Weerbericht.wav (dit getal vind je na openen van het wav-bestand in Memo, zie H3.2 Opdracht 25).
- Stel je voor dat het geluid op spoor S1 de geluidsbron is die zich in het centrum van het labyrint bevindt (spoor S2 negeren we verder). Op dit geluid gaan we de "waterlabyrint-bewerking" toepassen en zetten het resultaat op spoor S3.
We kunnen nu het Waterlabyrint-effect op een praktische manier onder woorden brengen: zet op spoor S3, op regelmatige tijdsafstanden, een aantal elkaar overlappende kopieën van S1. Hierbij kun je je twee verschillende dingen voorstellen:
(1) De "vervang-methode": elke volgende (overlappende) kopie overschrijft een deel van alle vorige kopieën, d.w.z. dat de vorige kopieën daarmee gedeeltelijk worden uitgewist en vervangen door de laatst bijgeschreven kopie. In formule-vorm krijg je dan voor elke kopie iets als:
S3[...] = S1[...].
(2) De "mix-methode": elke volgende (overlappende) kopie wordt gemixt met de kopieën die al op S3 staan, zodat alle overlappende kopieën tegelijkertijd hoorbaar zijn. In formule-vorm krijg je dan voor elke kopie iets als:
S3[...] = S3[...] + S1[...].
Welke van beide methoden stemt overeen met wat je ziet in Fig. 29
? Welke van beide methoden is hier van toepassing?
- Wis het Commando-venster en plaats er de onderstaande code in. Maak gebruik van de "mix-methode" om uitsluitend het directe geluid van spoor S1 op spoor S3 te zetten. (Merk op dat in de code spoor S3 eerst wordt uitgewist, dus je mixt in feite een geluid met "stilte"! Je ziet ook dat er een variabele V is gedeclareerd; daarover in de volgende vraag meer.)
Declareer Aantal_reflecties; V; EersteReflectie; T; SignaalLengte
Aantal_reflecties = ?
SignaalLengte = ?
EersteReflectie = ?
V = 0,2
Wis buffers
Wis buffer (F1...F32, S1, S2, S3) S3
Bewerk signaal
n0 ?
n1 ?
Bewerking ?
- Voeg nu aan de code die al in het Commando-venster staat het onderstaande code-blok toe en vul dat zodanig in dat nu de reflectie tegen het eerste muurtje wordt bijgemixt op S3. De variabele EersteReflectie had je bij de vorige vraag nog niet nodig, nu wel! De variabele V is de factor waarmee de gereflecteerde versies van S1 worden verzwakt, want reflecties klinken veel zachter dan het directe geluid.
Bewerk signaal
n0 ?
n1 ?
Bewerking ?
- Voeg nu ook code-blokken toe voor alle overige reflecties. Maak daarbij gebruik van je antwoord op vraag d.
- In H6.2 wordt de FOR...TO...NEXT-instructie besproken. Daarvan maken we gebruik om alle codeblokken te vervangen door slechts één enkel blok. Wis het Commando-venster en plaats daarin onderstaande code. De muurtjes hebben rangnummer k. De variabele T kwam je al tegen in vraag e.
Declareer Aantal_reflecties; V; EersteReflectie; T; SignaalLengte
Aantal_reflecties = ?
SignaalLengte = ?
EersteReflectie = ?
V = 0,2
Wis buffers
Wis buffer (F1...F32, S1, S2, S3) S3
Bewerk signaal ! Het directe geluid
n0 ?
n1 ?
Bewerking ? ! directe geluid wordt niet verzwakt
FOR k = ? TO ?
T = ?
Bewerk signaal
n0 ?
n1 ?
Bewerking ?
NEXT k